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AARP wird 50: Anmerkung zur Feier

04.09.2008 - von Hanne Schweitzer

AARP, die amerikanische Assoziation für Menschen im Ruhestand, ist die an Mitgliedern, Mitarbeitern, Praktikanten, Geld, Sponsoren und Geschichte reichste Seniorenorganisation der Welt. Mit ihrer Zeitschrift The Magazin gibt sie dazu noch die auflagenstärkste Zeitschrift der Welt heraus. Am 4. September 2008 feiert die Organisation in Washington DC ihr 50jähriges Bestehen. Gründerin von AARP war Ethel Percy Andrus, eine Erzieherin, die als erste Frau eine californische Highschool leitete.

AARP hat durch knallharte Lobbyarbeit wesentlich dazu beigetragen, dass zum Beispiel die einzige gesetzliche Krankenversicherung, die es in den USA gibt, die für über 65jährige Menschen ist. AARP war ebenfalls daran beteiligt, dass Washington schon 1984 das Zwangsrentenalter in allen Bundesstaaten abgeschafft hat, und AARP kann nicht genug gelobt werden, weil die Assoziation das positive, von Gleichwertigkeit bestimmte amerikanische Altersbild 50 Jahre lang in allen Gesellschaftsschichten und ebenso in allen Sprachen der großen Einwanderergruppen gepflegt, verstärkt und verbreitet hat.

Nach 50 Jahren ist der alte Schwung nun leider dahin. Trotz Babyboomer-Boom stagniert die Zahl der Mitglieder - wenn auch auf dem hohem Niveau von 39 Millionen. Im Jahr 2004 kündigten 49.000 AARP ihre Mitgliedschaft, um gegen die schlechte Lobbyarbeit, die von AARP bei der Gesundheitsreform gemacht worden war, zu protestieren. Spätestens seit Beginn des neuen Jahrhunderts hat AARP einen deutlich neoliberalen Schwenk gemacht. Die Zahl der Unternehmen, Institute, Organisationen und Beratungsexperten, die unter AARP-Flagge segeln, nimmt täglich zu. Der AARP online-Shop bietet mittlerweile 30.000 Artikel an. Und an jedem, der gekauft wird,verdient AARP mit.

The Magazin wirbt inzwischen mit dem Slogan Big Thinkers Think 50+. A market of millions worth trillions. Das heißt übersetzt: Bedeutende Köpfe denken: 50plus, ein Markt für Millionen, der Milliarden wert ist.

Was bei uns, gefördert mit Steuergeldern, derzeit noch unter dem Titel Seniorenwirtschaft vor sich hindümpelt und, mit Senta Berger an der Werbefront, Babyboomer eher in die Flucht schlägt, läßt sich in den USA, kapitalistisch vorbildlich, längst beim big big MONEY verorten. So sind Shirley McLain und Martina Navratilowa beim AARP-Treffen dabei und von einer Sponsorenliste (siehe unten), wie der, die sich aus Anlass der Geburtagsfeier von AARP ergeben hat, können bundesdeutsche Seniorenorganistionen - etwa die BAGSO und ihre Unternehmenstochter - nur träumen.

Aber das soll sich ändern. "Der Seniorenmarkt ist unser Metier", annoncierte neulich eine Firma im Stellenmarkt einer westdeutschen Zeitung, und offerierte "Persönlichkeiten ab 50 Jahren mit PKW" eine hauptberufliche selbstständige Tätigkeit. Und während das Ministerium von der Leyen 2006 noch schwerfällig und hölzern betonte, dass ältere Menschen "mit ihrer Kaufkraft einen wichtigen Beitrag zu Wachtum und wirtschaftlicher Etnwicklung leisten" könnten, was sich anhört, wie der verzweifelte Versuch, dem demografischen Wandel - trotz alledem - noch etwas Positives abzugewinnen, hat man auch hier dazugelernt. So bemerkte der Staatssekretär im Bundesfamilienministerium, Hermann Kues, zur Eröffnung des "Best Age"-Demografie-Kongresses im September 2008 sehr viel flüssiger über den Wirtschaftsfaktor Alter: "Deutschland wird ein Land des langen Lebens. Dies sollte uns nicht erschrecken, sondern uns beflügeln. Die gewonnenen Jahre bringen uns Chancen für Bildung und Ausbildung, Familie und Gesellschaft, Arbeit und Wirtschaft."

Auch AARP gibt sich Mühe, an der Beflügelung teilzuhaben. Unter dem quarkigen Motto "shared commitment", was soviel heißt wie: Teilhaben am Engagement, ist die Organisation dabei, zu expandieren. Ihr Know How über altersadäquates Kauf- und Konsumverhalten, über Führerscheinschulungen für Ältere, Rekrutierungsmaßnahmen für Ehrenamtler, über die Bedeutung von Tieren für alte Menschen, oder die von Großeltern für Enkel soll nun auch jenseits des großen Teichs an den Mann oder die Frau gebracht werden.

Diese seniorenimperialistische Expansion führt zu Partnerschaften mit Organisationen in anderen Ländern oder zur Eröffnung eigener Dependancen. Kein Zufall also, dass im Jahr 2009 eine neue Seniorenorganisation auf dem bundesdeutschen Markt etabliert werden soll. Unter dem Deckmäntelchen des Ideellen und der Interessenvertretung wird es ihr darum gehen, mit Hilfe dieser neuen Groß-Organisation Profit zu machen.

Dem Beispiel des ADAC folgend, sollen Mitglieder mit Vergünstigungen wie Rabatten und Discounts zum Kauf von zielgruppenspezifischen Produkten oder Dienstleistungen gelockt werden. (Anders als beim ADAC kostet die AARP-Mitgliedschaft zur Zeit 12,50 Dollar, also nicht mal 10 Euro im Jahr inclusive Ehepartner.) Der wesentliche Unterschied zwischen dieser Organisation und AARP besteht vor allem darin, dass die bundesdeutsche Organisation ein Top-Down Projekt ist. Schon die Gründung ist nicht das Resulat einer Bürgerbewegung oder eines demokratischen Prozesses, sondern sie wurde (und wird zur Zeit noch) am Reißbrett von Technokraten, Funktionären und Unternehmensberatern entwickelt.

Mit einem Konzert von Natalie Cole and Chaka Khan wird die AARP-Feier zum 50. Geburtstag am 4. September 2008 in Washington DC eröffnet. Karten für das Konzert gibt´s aber nur für die, die sich zuvor für das AARP-Meeting haben registrieren lassen. Für AARP-Mitglieder kostet die Registrierung 20 Dollar, für Nichtmitglieder 30. Ist man einmal registriert, verhilft das unter anderem auch zu einem 10prozentigen Discount bei der Fluggesellschaft american airlines.

Zur - ich nenne es mal - Pflege der Kontakte mit anderen Seniorenorganisationen, wurde von AARP ein spezieller Workshop am Geburtstag angesetzt. Dieser kann - fake-exclusiv! nur nach persönlicher Einladung besucht werden. Selbstverständlich gilt die Einladung der weltweit finanzstärksten Seniorenorganisation aber nur für die Teilnahme am Workshop und nicht etwa für die Reise- oder Aufenthaltskosten.

Das Programm des GLOBAL NETWORK WORKSHOP 2008 gibt in einfachen englischen Begriffen die geplante politische und ökonomische Ausrichtung von Seniorenorganisationen der Zukunft vor.
Navigating the 50+ Landscape:
Common Challenges
Collective Expertise
Collaborative Solutions

AARP Global Network Vision
Through a shared international commitment, the needs of older populations are better met and they are better able to live fulfilling lives with dignity and purpose.

IMAGINE . . .
. . . a global network of like-minded, national organizations working together with a common purpose to meet the needs of the maturing population around the world.

Plenary Sessions
Is Your Organization Delivering On Its Social Mission?
Social mission objectives and the marketplace can combine forces to make a difference in the world. Having a focused social mission and targeted methods to create social change is central to both non-profits and for-profits that wish to differentiate themselves. In a crowded marketplace, how can you stay true to your social mission while providing value?

Current Trends in the Boomers’ Ever-Changing Behavior
Experts speak about the current and emerging lifestyle and behavioral trends of 50+ consumers around the globe.

Leveraging Multimedia Opportunities
To keep pace with the constituencies that we serve, our organizations must learn to adapt quickly. Learn what the Boomers are using as their primary media sources, how their attention is shifting from traditional media outlets to new information sources, and what future trends might be.

A Peer’s Perspective on the AARP Global Network Value Proposition
The Network is comprised of different organizations, each with a different story but with similar challenges and goals. Hear candid thoughts from Network members on the real experience and value of being in the Network.

Quick-Fire Q & A
Take advantage of the resources available to you at the workshop; ask on-the-spot questions and get quick answers from your colleagues from around the globe.

Breakout Sessions
Bring to each session an issue or challenge you would like to work through with the expert leading the session and the group participants.

Tools of the Trade: Multi-Channel Communication
Magazine, TV and radio - tried and true; website, blogs, social networking – just getting started. Lead times, cost, advertising revenue, efficiency and effectiveness - all factors to consider when selecting a communication vehicle. Learn how to select the best mode to convey your message in an increasingly cluttered marketplace.

Bringing Value to Your Members through Products and Services
While discounts may bring in members and provide a revenue stream, successful organizations must provide benefits that differentiate them from a crowded field of discount providers. Hear from experts about evaluating what products and services add value and set you apart as an organization.

Sponsorship and Fundraising
Social action and advocacy is the heart of most 50+ organizations. How do you fund these efforts? Identify the best-fit options that are available for your organization and create a strategy to develop funding streams for these efforts.

Evaluating Yourself: Benchmarking, Self-Assessment, and Strategic Planning
How well are you serving your members? What is your five year plan? How are you measuring progress toward your goals? Discuss methods to accurately assess your organization’s performance, identify your own best opportunities, and plan for long-term success.

Attracting and Connecting with Your Members
First you need to bring in new members; then you need to keep them. Knowing, understanding, anticipating and responding in a personalized way to the needs of your members is vital. Discuss strategies for connecting with and engaging your members in a relevant manner.

Regardless of Your Budget, Obtain and Use Research to Your Advantage
Research is an investment and often falls low on the budget priority list. Yet a few key pieces of research can help your organization to identify the information that your constituents need to help them navigate everyday decisions; issues where you can focus advocacy efforts; products, services and benefits that will respond to your members’ needs and enrich their experience. Subject matter experts will share methods for making the most of your limited research budget.

Developing and Capitalizing on Your Organization’s Brand
The power of your organization’s name and mark can be a significant asset. Discuss with experienced brand experts how to create and sustain a brand image that will give your organization long lasting advantages and deliver value.


Die AARP-Feier zum 50. Geburtstag zeigt deutlich, welche Rolle der Wirtschaftsfaktor Alter in den USA hat. Hier die Sponsorenliste des AARP-Kongress`2008.

* AARP Auto & Home Insurance Program from the Hartford
* AARP Career Center
* AARP Credit Card Services from Chase
* AARP Dental Insurance-Administered by Delta Dental
* AARP Events: 50th Anniversary (Experience)
* AARP Financial Savings Center powered by Waterfield Financial
* AARP Foundation
* AARP Foundation Art Gallery
* AARP Global Network
* AARP Health
* AARP in Your State
* AARP Information Booth
* AARP International
* AARP Legal Counsel for the Elderly
* AARP Legal Services Network by GE
* AARP Long-term Care Insurance -Insured by Genworth Life Insurance Company
* AARP Major Medical Health Insurance-Insured by Aetna Fitness Program for AARP Members
* AARP Medicare Complete-Insured by United HealthCare
* AARP Medicare Rx Plans-Insured by United HealthCare
* AARP Medicare Supplement-Insured by United HealthCare
* AARP Member Services Benefits
* AARP Membership Services
* AARP Mobile Home Insurance Program from Foremost
* AARP Motorcycle Insurance Program from Foremost
* AARP Motoring Plan from GE Motor Club
* AARP Outreach & Service
* AARP.org
* AARP Passport
* AARP Publications
* AARP Services (Borders Group, Inc.)
* AARP Services (Hearing Program)
* AARP Services (Prescription Discount Program from Walgreen's Health Initiative)
* AARP Services, Inc. (Fitness Program for AARP Members)
* AARP Services, Inc. (Photo Center-Provided by Snap Fish)
* AARP Travel
* AARP Vision Discounts-from EyeMed Vision Care
* Acorn Stairlifts, Inc.
* Adecco
* ADT Security Services
* AdvaMed (Advanced Medical Technology Association)
* After 55 Housing & Resource Guide
* Agency for Healthcare Research and Quality
* AGS Foundation for Health in Aging
* Alamo
* Alaska Travel Industry Association
* Alaska's Latitude Alaska
* Alcoholics Anonymous
* Allergan
* Alzheimer's Foundation of America
* Amadeus Waterways
* American Academy of Audiology
* American Academy of Nurse Practitioners
* American Airlines
* American Anti-Vivisection Society
* American Association for Respiratory Care
* American Association of Nurse Anesthetists
* American Chiropractic Association
* American Contract Bridge League
* American Diabetes Association
* American Foundation for the Blind
* American Health Information Management Association (AHIMA)
* American Optometric Association
* American Institute for Cancer Research
* American Physical Therapy Association
* American Podiatric Medical Association, Inc. (APMA)
* American Society of Clinical Oncology
* American Speech, Language-Hearing Association
* American Urological Association Foundation
* Ameriprise Financial Services, Inc.
* AMRPA (American Medical Rehabilitation Providers Association)
* Amtrak
* Ancestry.com
* Anew Inc.
* API/AARP Store
* Aquassure Bath Products
* Arkansas Toursim
* Armstrong Homes
* Arthritis Foundation
* Association of Small Foundations* AuthorHouse
* Auto Pills, Inc
* Avis Budget Group
* Avis Rent A Car
* B-Alert, Inc.
* Barbershop Harmony Society
* Beltone Hearing Care Network
* Best Western International
* Blaine Labs, Inc.
* Body Care Resorts, Inc.
* Borders
* Boston Medical Group
* Botanical Laboratories, Inc.
* Boys Town
* BrainSavers
* Brendan Worldwide Vacations
* Bright Horizon Family Solutions
* BSP Pharma, Inc.
* Budget Rent A Car
* Busch Entertainment Corp. (Seaworld and Busch Gardens)
* Cabot Creamery Cooperative
* Capital Hospice
* CaringBridge
* Caring Connections, A Program of the National Hospice and Palliative Care Organization (NHPCO)
* Casa de Los Artistas, Inc.
* CCGH Age in Place Program (Christian Communities Group Homes, Inc).
* Cellkeeper Co.
* Center for Science in the Public Interest
* Centers for Disease Control and Prevention (Prevention-Immunization Program)
* Choice Hotels International
* Cochlear Americas
* Cognifit Ltd.
* Collette Vacations
* Collington Episcopal Life Care Community
* Colonial Williamsburg Foundation
* Concept2 CTS
* Consumer Cellular, Inc.
* Consumers Electronic Association
* Courtney Design
* CPI Spanish Immersion, Costa Rica
* CVS Caremark Workforce
* Dandux Outdoors (C.R. Daniels, Inc)
* Dakim, Inc.
* Debra A. Brown Trailer Life Inc.
* Department of Veterans Affairs (National Cemetery Administration)
* Department of Veterans Affairs (Veterans Health, Administration, Office of Information)
* DePuy, a Johnson & Johnson Company
* Discover Alaska (Anchorage Convention & Visitors Bureau)
* Dr. Comfort
* Drapers & Damons
* Drucker Labs
* Dutchess County Tourism (HudsonValley/Dutchess Tourism)
* EarthLink, Inc. (PeoplePC)
* Edison Electric Institute
* Elderlife Financial Services, LLC
* Enna's Fashions
* EnMass Marketing Corporation
* Enterprise Rent-A-Car
* Epilepsy Foundation
* Equity Lifestyle Properties
* Erickson Retirement Communities
* Essilor of America
* Express Employment Professionals
* Fabulous Jewelry.Com (Always Something New)
* Federal Communications Commission
* Federal Deposit Insurance Corporation
* Federal Trade Commission
* Fetch! Pet Care, Inc.
* Financial Industry Regulatory Authority (FINRA)
* Financial Planning Association
* FINRA Dispute Resolution
* Food and Drug Administration
* Food and Drug Administration - Office of Women's Health
* Fort Ticonderoga in the Adirondacks
* Foundation Fighting Blindness
* General Nutrition Centers, Inc.
* General Tours
* Genesis International Realty
* Genworth Financial
* GeoVisions
* Global Electric Motorcars
* Gold Violin
* Goway Travel, LTD
* GRAND Media, LLC
* GreatCall, Inc. (Jitterbug)
* Hampton Hotels/Hilton Hotels Corp.
* Harmar Mobility
* Hartland Homes
* Healthways SilverSneakers Fitness Program
* HearUSA
* Holiday Retirement
* Home Instead Senior Care
* Hoveround Corporation
* HumanWare
* Hurtigruten
* IDA Doll's
* Ideal Living
* IRS
* Israel Ministry of Tourism
* Kitchen Craft International
* Kraft Foods
* L. Enterprises, LLC
* Lawrence County Tennessee
* Lennar
* Life Extension Foundation
* Life Insurance Settlement Association
* Lions Clubs, International
* Livable Homes
* Living Communities, LLC
* Livingston Cellars
* Lorraine Bareiss, Inc.
* Louisiana Travel Promotion Association
* Macular Degeneration Partnership
* Majul & Co.
* Manpowers, Inc.
* Marriott Vacation Club, International
* Martz Group
* Mayflower Tours
* MedjetAssist
* MBM Productions, LLC (Move Baby Move)
* MHR Designs, Inc.
* Michelin, NA
* Microsoft
* Moroccan National Tourist Office
* Mrs. Dash - Seasoning Blends
* Mustang Company
* Myrtle Beach Area Convention & Visitors Bureau
* NASA
* National Association of Parliamentarians
* National Association of Broadcasters
* National Cable & Telecommunications Association
* National Car Rental
* National CASA Association
* National Certification Board for Therapeutic Massage and Bodywork
* National Eye Institute, NIH
* National Funeral Directors Association
* National Gardening Association
* National Genealogical Society
* National Heart, Lung & Blood Institute
* Natural Helix LLC (40 Degrees Younger)
* National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID)
* National Institute of Arthritis, Musculoskeletal & Skin Disease
* National Institute of Mental Health (NIMH)
* National Institute on Deafness and Other Communication Disorders (NIDCD)
* National Institute of Neurological Disorders and Stroke
* National Library Service for the Blind and Physically Handicapped
* National Network of Libraries of Medicine (National Library of Medicine)
* National Temporal Bone, Hearing and Balance Pathology Resource Registry
* Natures Comfort (Health Natural Nails)
* NAMM, the International Music Products Association
* NCCAM/NIH
* Neighborhood Watch-USA on Watch
* New Mexico Travel Information (New Mexico Department of State CVB)
* New York Life Insurance Company
* NIH/AIDS Research Programs
* Nintendo
* NOAA
* Norfolk Convention & Visitors Bureau
* North Myrtle Beach Chamber
* Nuclear Energy Institute
* Oklahoma Tourism & Recreation
* Origin BioMed, Inc.
* Ossur Americas
* Office of Thrift Supervision
* Oticon, Inc.
* Pacific Delight Tours
* Pacific Lots of Costa Rica
* Patio Enclosures, Inc.
* Peace Corps
* Pear Bureau Northwest
* Pension Benefit Guaranty Corporation (PBGC)
* People For The Ethical Treatment Of Animals (PETA)
* People to People International
* Pilates for the Mature Core
* Pinehurst, Southern Pines Aberdeen Area, Convention & Visitors Bureau
* Pogo.com
* Posit Science
* Prevention of Blindness Society
* Pride Mobility Products Corporation
* PrimeCB.com powered by CareerBuilder.com
* Procter & Gamble
* Promax Nutrition Corporation
* Rebuilding Together, Inc.
* REM Sleep Solutions (Sleep All)
* RetirementJobs.com
* Right at Home
* Robert Half International
* RVIA/Go RVing
* Salix Pharmaceuticals, Inc.
* SAS Shoemakers
* Save Their Story, Inc.
* Scarf King
* Science Care
* Select Comfort (Sleep Numbers by Select Comfort)
* Self Chec, Inc.
* Shared Solutions America
* Shenandoah Valley Travel Association (Virginia Tourism)
* Sjogren's Syndrome Foundatio
* Sky Med International, Inc.
Smithsonian Institution Traeling Exhibition Service
* Smithsonian National Museum of Natural History
* Social Security Administration
* Sock Drawer and More
* Sound Aid HearingAid Warranties
* Spotlight on Shingles: Know What You Can Do
* Sprint Relay
* Stair Lighting System, LLC
* Staples
* Starwood Hotel's Resorts Worldwide, Inc.
* Steuben County CVB
* Sunrise Senior Living
* Swany America
* Take Shape For Life
* Taxpayer Advocate Service - Your Voice at the IRS
* Team Texas USA
* The Hertz
* The Home Depot
* The New York Times
* The Rascal Company (Electric Mobility)
* The Red Hat Society
* The Scooter Store
* TJ Rampit USA, Inc.
* Tourism Ireland
* Tourism New Brunswick
* Tourism New Finland & Labrador* Tourism Nova Scotia
* Tourism Prince Edward Island
* Town of Valdese
* Transitional Assistance Design
* Travel Alberta International
* Unique Vacations Inc. (Sandals Beaches Resorts)
* Unique Vacations Inc. (Sandals & Beaches Resorts)
* UnitedHealth Group
* United States Postal Services
* Universal Service Administrative Company (USAC)
* Untours
* USA.Gov
* U.S. Census Bureau
* U.S. Department of Energy Artificial Retina Project
* U.S. Department of Energy, Office of Fossil Energy
* U.S. Department of Justice/Disability Rights Section
* U.S. Department of Treasury - Treasury Direct
* U.S. EPA (Aging Initiative)
* U. S. TreasuryFMS
* USDA, Food Safety & Inspection Services
* U.S. Small Business Administration
* Vascular Disease Foundation
* Verizon Wireless
* Viking River Cruises
* Vitamin World, Inc.
* Vita-Mix Corporation
* VolunteerMatch
* Walgreens
* West Baton Rouge Convention + Visitors Bureau
* Wild Blueberry Association of North America
* Wounded Warrior Project
* Xytex Cord Blood Bank
* YesVideo, Inc.
* Z-Coil Pain Relief Footwear

(My favourite is: the Barbershop Harmony Society)

Link: http://www.altersdiskriminierung.de/themen/artikel.php?id=1008
Quelle: Büro gegen Altersdiskriminierung